منار جام، بنایی تاریخی در افغانستان

منار جام مکانی تاریخی در یکی از ولایت های کشور افغانستان به نام غور است. منار جام برجی به ارتفاع 65 متر است که از کنار هم قرار گرفتن 1190 آجر پخته شده ایجاد شده و بنایی ماندگار و زیبا پدید آمده است. این سازه دارای گچ کاری و کاشی های زیبایی است و با خوشنویسی و خط نسخ، آیاتی از قرآن بر روی آن حک شده است. داخل برج جام پلکانی مارپیچ وجود دارد که هرچه بالاتر بروید، داخل برج تنگ تر می شود و بالی این برج دو بالکن کوچک وجود دارد که محل دیدبانی بوده و یک ناقوس که در زمان اقامه نماز به صدا در می آمده است. قدمت این برج به قرن 12 میلادی باز می گردد و دومین مناره خشتی بلند در جهان است که از سال 2002 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

آبشار فدامی داراب، شاهکار طبیعت فارس

آبشار زیبای فدامی در ارتفاع 800 متری از سطح دریا و در استان فارس واقع است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این آبشار این است که مجموعه ای از چهار آب شور، شیرین، سرد و گرم را در خود جای داده و آب شیرینش در تابستان بسیار سرد و در زمستان گرم است و اب شور آن در تابستان گرم و در زمستان سرد است. آبشار شیرین فدامی از چشمه ای در یک کیلومتری آبشار سرچشمه می گیرد و پس از آن وارد رودخانه می شود. آبشار شور فدامی در بالای آبشار شیرین واقع شده و آب آن از چشمه ای در فاصله 500 متری سرچشمه می گیرد. طبیعت زیبا و دلنواز این منطقه و وجود آبشار شگفت انگیز فدامی در آن سبب شده تا گردشگران و طبیعت دوستان بسییاری همه ساله از این منطقه دیدن کنند و لحظات زیبا و به یاد ماندنی را به ثبت برسانند.

موزه مادام توسو سنگاپور، دیداری با افراد مشهور دنیا

مادام توسو نام سری موزه های بسیار معروف در دنیاست که در مجموع 13 شعبه دارد و در شهرهای مختلف دنیا از جمله برلین، شانگهای، استانبول، نیویورک و ... شعبه دارد و در آن مجسمه هایی از افراد مشهور و مهم دنیا دیده می شود که کاملا شبیه به خود آن ها هستند. یکی از این موزه ها در شهر سنگاپور واقع شده و تندیس هایی از جنس موم از چهره های سرشناس و معروف دنیا در آن وجود دارد و دکوراسیون آن نیز شبیه به جشنواره های بین المللی فیلم هند، مراسم اسکار و از این قبیل جشنواره هاست. نام این موزه از نام فردی به نام ماریا آنا گروس هلتز گرفته شده که در کودکی به دلیل فقر، مادرش به استخدام یک پزشک به نام دکتر فیلیپ کورتیوس در می آید و ماریا همراه مادرش ساعات زیادی را در مطب به سر می برد. دکتر فیلیپ در طول روز مجسمه های مومی بسیاری می ساخت تا به وسیله آن ها اعضای بدن انسان را نمایش دهد و ماریا نیز رفته رفته با مراحل ساخت این تندیس ها آشنا شد و پس از مهاجرت دکتر به پاریس، ماریا و مادرش نیز با او همراه شدند و در آنجا به ساخت مجسمه افراد مشهور پرداختند و به این دلیل که در قرن هجدهم افراد عامه، خاندان سلطنتی را از نزدیک نمی دیدند، نسبت به این مجسمه ها علاقه نشان دادند و هر روزه کار آن ها پیشرفت می کرد تا اینکه دکتر درگذشت و ماریا مالک تمام مجسمه ها شد و به این ترتیب کار موزه های مادام توسو آغاز شد. لقب مادام توسو نیز از ازدواج ماریا با فردی به نام فرانسوا توسو می باشد. این موزه در جزیره سنتوزا، محبوب ترین جزیره این کشور واقع شده و افراد بسیاری برای دین از این مجسمه ها و گرفتن عکس با آن ها از این موزه بازدید می کنند.